Excavation Year |
2014 |
Epoch |
Neolithic;
Bronze Age;
Modern
|
Periods |
Eneolithic;
Early Bronze Age;
Contemporary Age
|
Site Category |
Defence;
Domestic;
Religious, Ritual and Funerary;
Unassigned
|
Site Types |
Habitation;
Open settlement;
Fortified settlement;
Military habitation;
Fortifications;
Funerary find;
Plane cemetery
|
Map it |
Find it on the Romanian map |
County / District |
Cluj |
Locality |
Bădeni |
Commune |
Moldoveneşti |
Site |
Dealul Bădenilor (Autostrada A10: Sebeş–Turda, tronson Inoc–Turda, sit 7, km 67+300–67+600) |
Site Sector |
|
Site name |
|
Persons involved and Institutions |
Last name | First name | role | Institution |
Bâltâc |
Adela |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Balteș |
Gabriel-Dan |
|
Muzeul Naţional al Unirii, Alba Iulia |
Bocan |
Ionuţ |
Sector director |
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Cleşiu |
Sorin |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Damian |
Paul |
Site director |
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Dan |
Matei |
|
Muzeul de Istorie Turda |
Ene |
Daniel Lucian |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Ene |
Silviu |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Groza |
Horaţiu |
|
Muzeul de Istorie Turda |
Irimuş |
Luciana Adela |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Opriş |
Vasile |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Paraschiv-Grigore |
Eugen Marius |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Paraschiv-Grigore |
Ioana |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Râza |
Marius |
|
Muzeul Naţional al Unirii, Alba Iulia |
Rumega |
Vlad |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Vasile |
Mihai |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
Voicu |
Mădălina |
|
Muzeul Naţional de Istorie a României |
|
National Arch. Record Site Code |
58749.06
|
Report |
Cercetarea arheologică preventivă s-a realizat pe baza autorizaţiei emise de Ministerul Culturii şi a fost efectuată la solicitarea beneficiarilor, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA şi PORR CONSTRUCT SRL, care construiesc tronsonul Inoc – Turda al viitoarei autostrăzi A 10. Acest situl din vecinătatea satului Bădeni era necunoscut anterior în literatura istorico-arheologică. Acesta a fost reperat în luna iunie a anului 2014, în urma diagnosticului arheologic realizat de către o echipă de specialişti din cadrul Muzeului Naţional de Istorie a României. Situl de la Bădeni este amplasat pe Dealul Bădenilor (427 m altitudine), la est de intersecţia dintre DN 1 (E 81) şi DC 82. Din punct de vedere geografic, terenul se prezintă sub forma unui platou, de altitudine medie. Zona în discuţie se află în imediata în apropiere a Tăului Bădenilor. Integritatea sitului arheologic în ansamblu a fost afectată parţial de lucrările din perioada modernă şi contemporană. Scopul cercetării arheologice preventive a fost acela de a investiga aria cu potenţial arheologic identificată în urma diagnosticului arheologic amintit, între km 67+300–67+600 ai viitoarei autostrăzi A10, Sebeş–Turda, tronson Inoc–Turda. În acest sens, iniţial a fost deschisă o unitate de săpătură magistrală, S 002, amplasată pe lungimea sitului. Prin intermediul observaţiilor făcute în cadrul acesteia a fost stabilită atât stratigrafia generală a sitului, cât şi concentrarea şi tipul complexelor arheologice. Astfel, în următoarea fază au fost decapate mecanic 15 unităţi de săpătură (S 001; S 003–S 016), cu dimensiuni şi orientări variabile, în funcţie de configuraţia terenului. De asemenea, pentru cercetarea acestui sit arheologic au fost deschise 13 suprafeţe de cercetare, de dimensiuni variabile, notate de la Sp 1 la Sp 13. Acestea au fost amplasate de o parte şi de alta a secţiunii magistrale, S 002, suprafaţa decapată fiind de 14.368 mp. Cercetarea arheologică preventivă a sitului din punctul Dealul Bădenilor, efectuată în perioada august–octombrie 2014, a condus la investigarea completă a zonei afectată de lucrările de construire amintite, astfel fiind identificate şi cercetate 177 de complexe arheologice. Într-o prezentare sumară, descoperirile arheologice din cadrul sitului de la Bădeni se încadrează, atât în categoria complexelor de habitat, cât şi în categoria celor cu caracter funerar, încadrabile cronologic în mai multe perioade istorice: eneolitic (cultura Tiszapolgár) –10 complexe arheologice, în perioada de tranziţie la epoca bronzului (cultura Coţofeni) – 137 de complexe arheologice şi în perioada modernă (perioada celui de-al II-lea Război Mondial) – 6 complexe arheologice. De asemenea, menţionăm faptul că, un număr de 24 de complexe arheologice nu au inventar, lipsind aşadar elementele de datare. Complexele arheologice sunt reprezentate de: – locuinţe incendiate (10 complexe din acest tip, respectiv Cx 1, Cx 8, Cx 32, Cx 54, Cx 55, Cx 77, Cx 78, Cx 91, Cx 96 şi Cx 122); acestea au formă dreptunghiulară în plan, sunt prevăzute cu vetre, majoritatea păstrate fragmentar la nivelul amprentei termice, cu plăcuţe de vatră căzute şi împrăştiate în dărâmătură; pământul de umplutură al locuinţelor este un sediment lutos de culoare cenuşiu-gălbuie ce conţine resturi de podea şi pereţi, fragmente ceramice, resturi de bârne arse, utilaj litic (râşniţe, lustruitoare), chirpici vitrifiat; – 145 de gropi (Cx 5, Cx 6, Cx 10, Cx 11, Cx 13, Cx 14, Cx 15, Cx 17 – Cx 25, Cx 27 – Cx 28., Cx 30 – Cx 31, Cx 35 – Cx 36, Cx 38 – Cx 53, Cx 57 – Cx 72, Cx 74 – Cx 76, Cx 80 – Cx 88, Cx 90, Cx 92, Cx 93 – Cx 95, Cx 97 – Cx 116, Cx 118 – Cx 120, Cx 123 – Cx 165, Cx 167 – Cx 172, Cx 174); caracteristicile generale ale gropilor sunt reprezentate de forma ovală în plan şi tronconică sau albiată în secţiune; majoritatea au sedimentul de umplutură cenuşiu-deschis, lutos, compact, ce conţine numeroase fragmente de lut ars, fragmente ceramic şi oase de animale; – nouă complexe arheologice reprezentând aglomerări de material arheologic (ceramică, oase de animal, mici fragmente de chirpici, pietre), probabil zone menajere ? (Cx 2, Cx 3, Cx 4, Cx 7, Cx 9, Cx 26, Cx 117, Cx 121, respectiv Cx 166); – două morminte de inhumaţie (Cx 12 şi Cx 89); ambele scheletele au fost depuse în poziţie chircită; acestea prezintă trăsăturile caracteristice generale ale ritului de inhumaţie: indivizii sunt depuşi în gropi de forma ovală, în poziţie chircită, cu diverse grade de flexare a membrelor; – patru platforme construite din pietre de dimensiuni mici şi medii (Cx 34, Cx 37, Cx 56 şi Cx 71); – patru alveolări naturale umplute cu material arheologic (Cx 29, Cx 33, Cx 73 şi Cx 161); – trei tranşee din timpul celui de-al doilea Război Mondial (Tr 1, Tr 2, Tr 3); – fundaţiile unei barăci din timpul celui de-al doilea Război Mondial (Cx 173).
|
Abstract other lang. |
|
Abstract |
The preventive archaeological investigation of Bădeni site no.7, within the area known as Dealul Bădenilor (km 67+300–67+600 of the future motorway Sebeş – Turda, section Inoc – Turda), took place between August and October 2014. The entire area impacted by the motorway’s construction was archaeologically researched (14,368 sq.m.) and 177 archaeological complexes have been identified and investigated. Thus have been uncovered 10 complexes represented surface dwellings set on fire, two (crouched) burials, nine areas consisting of a dense concentration of archaeological materials (mainly pottery), three gravel platforms and 147 pits, all belonging to different prehistoric cultures (Eneolithic and early Bronze Age – Tiszapolgár and Coţofeni cultures). Three trenches and the foundations of a barrack from the Second World War period were also discovered.
|
Bibliography |
|
Bibliographic notes |
|
Source |
Cronica cercetărilor arheologice din România |
Editor |
INP |
Language |
RO |
|
|