Măhăceni | Comuna: Unirea | Judeţ: Alba | Punct: Turdăoi (Autostrada A10: Sebeş–Turda, tronson Inoc–Turda, sit 8, km 61+500–61+750) | Anul: 2014


Descriere:

Raport ID:
5432
Anul cercetarii:
Perioade:
Preistorie; Evul Mediu;
Epoci:
Epoca bronzului; Hallstatt; Epoca medievală timpurie;
Categorie:
Neatribuit; Domestic;
Tipuri de sit:
Locuire; Locuire civilă; Aşezare deschisă; Aşezare civilă;
Cod RAN:
| 8210.02 |
Județ:
Alba
Unitate administrativă:
Unirea
Localitate:
Măhăceni
Punct:
Turdăoi (Autostrada A10: Sebeș–Turda, Tronson Inoc–Turda, Sit 8, Km 61+500–61+750)
Localizare:

Instituții și
Persoane implicate:
Nume Prenume Rol Instituție
Bocan Ionuţ responsabil Muzeul Naţional de Istorie a României
Damian Paul responsabil Muzeul Naţional de Istorie a României
Ene Daniel Lucian participant Muzeul Naţional de Istorie a României
Munteanu Florentin participant Muzeul Naţional de Istorie a României
Ene Silviu participant Muzeul Naţional de Istorie a României
Dan Matei participant Muzeul de Istorie Turda
Groza Horaţiu participant Muzeul de Istorie Turda
Râza Marius participant Muzeul Naţional al Unirii, Alba Iulia
Balteș Gabriel-Dan participant Muzeul Naţional al Unirii, Alba Iulia
Raport:
Cercetarea arheologică preventivă s-a realizat pe baza autorizaţiei emise de Ministerul Culturii şi a fost efectuată la cererea beneficiarilor, respectiv Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA şi PORR CONSTRUCT SRL, care construiesc tronsonul Inoc – Turda al viitoarei autostrăzi A 10. Situl din punctul Măhăceni – Turdăoi nu era necunoscut în literatura istorico-arheologică anterioară. Acesta a fost reperat în luna iulie a anului 2014, în urma diagnosticului arheologic realizat de către o echipă de specialişti din cadrul Muzeului Naţional de Istorie a României. Situl de La Măhăceni, punct Turdăoi se înscrie, din punct de vedere geografic, în Culoarul Turda – Alba Iulia, o subdiviziune a Depresiunii Transilvaniei. Administrativ, situl se află în raza teritorială a satului Măhăceni, comuna Unirea, judeţul Alba, fiind amplasat pe terasa dreaptă a pârâului Măhăceni, la aproximativ 250 m sud faţă de acesta. Din punct de vedere geografic, terenul se prezintă sub forma unei succesiuni de platouri, de altitudine medie. Pârâul Măhăceni străbate această zonă de la vest spre est, dând naştere unei lunci joase, uşor inundabilă. Integritatea sitului arheologic în ansamblu a fost afectată parţial de lucrările agricole practicate în zonă în perioada modernă şi contemporană. Scopul cercetării arheologice preventive a fost acela de a investiga aria cu potenţial arheologic identificată în urma diagnosticului arheologic amintit, între km 61+500–61+750 ai viitoarei autostrăzi A10, Sebeş–Turda, tronson Inoc–Turda. În acest sens au fost decapate mecanic 18 unităţi de săpătură (S 001–S 018), cu dimensiuni şi orientări variabile, în funcţie de configuraţia terenului. De asemenea, pentru cercetarea acestui sit arheologic au fost deschise 12 suprafeţe de cercetare, de dimensiuni variabile, orientate pe axa N–S. Acestea au fost amplasate de o parte şi de alta a secţiunilor magistrale, Sp 1, S 008 şi S 011, fiind notate de la Sp 1A la Sp 12. Astfel, a fost decapată mecanic o suprafaţă de 13.593,51 m.p. Cercetarea arheologică preventivă a sitului din punctul Turdăoi, efectuată în perioada octombrie–noiembrie 2014, a condus la investigarea completă a zonei afectată de lucrările de construire amintite, astfel, fiind identificate şi cercetate 56 de complexe arheologice. Într-o prezentare sumară, descoperirile arheologice din cadrul sitului de la Măhăceni – Turdăoi se încadrează în categoria complexelor de habitat, databile în două perioade istorice: sfârşitul epocii bronzului – începutul epocii fierului (perioada de tranziţie de la Bronz D la Hallstatt A1, 50 de complexe arheologice) şi în perioadă medievală, sfârşitul sec. XII – începutul sec. XIII (6 complexe arheologice). Astfel, primul nivel, din punct de vedere cronologic, este cel al perioadei de tranziţie de la Bronz D la Hallstatt A1. În cadrul acestuia au fost delimitate şi investigate 50 complexe arheologice: patru locuinţe de suprafaţă, incendiate (Cx 21, Cx 26, Cx 30 şi Cx 39), două locuinţe adâncite (Cx 6, Cx 17), 42 de gropi (Cx 1, Cx 2, Cx 3, Cx 4, Cx 5, Cx 7, Cx 8, Cx 9, Cx 10, Cx 11, Cx 12, Cx 13, Cx 16, Cx 18, Cx 19, Cx 20, Cx 22, Cx 23, Cx 25, Cx 27, Cx 31, Cx 32, Cx 33, Cx 34, Cx 35, Cx 36, Cx 37, Cx 38, Cx 40, Cx 41, Cx 42, Cx 43, Cx 45, Cx 46, Cx 47, Cx 49, Cx 51, Cx 53, Cx 55, Cx 56, Cx 57 şi Cx 58) şi două complexe arheologice reprezentând aglomerări de material arheologic (ceramică, oase de animal, mici fragmente de chirpici, pietre), probabil zone menajere ? (Cx 44, respectiv Cx 52). Al doilea nivel de locuire este reprezentat de o aşezare medievală, fiind identificate cinci locuinţe de tip adâncit, cu pietrar şi un cuptor menajer, cu groapă de deservire. În urma analizei preliminare a materialului arheologic recoltat, aceste complexe arheologice se datează la sfârşitul sec. XII – începutul sec. XIII. ... Vezi mai mult Vezi mai puțin
Rezumat:

Cercetarea arheologică efectuată în perioada octombrie–noiembrie 2014 pe traseul viitoarei autostrăzi A10 Sebeş–Turda, în raza actualului sat Măhăceni, punct Turdăoi a condus la investigarea completă a zonei sitului arheologic, afectată de construirea viitoarei autostrăzi A10, fiind descoperite şi investigate 56 de complexe arheologice. Astfel, a fost cercetată integral întreaga suprafaţă afectată de lucrările de construire a viitoarei autostrăzii.