Nume | Prenume | Rol | Instituție |
---|---|---|---|
Duca | Mihai | Institutul Naţional al Patrimoniului | |
Iosipescu | Raluca-Georgeta | Institutul Naţional al Patrimoniului | |
Iosipescu | Sergiu | Institutul Naţional al Patrimoniului |
În vederea obţinerii avizului Ministerului Culturii pentru lucrările de protecţie şi reabilitare a litoralului românesc al Mării Negre în zona Eforie din cadrul proiectului „Protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona Eforie (Lot 5)”, Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, Sucursala Constanţa, a solicitat INP efectuarea unui diagnostic arheologic (evaluare de teren non-intruzivă).... Zona supusă diagnosticului arheologic reprezintă o fâşie submarină litorală cu extinderea N-S, cuprinsă între limita nordică a plajei Eforie Centru reprezentată de digul portului Belona, acesta nefăcând parte din proiect, şi limita sudică reprezentată de protecţia de piatră din faţa Taberei internaţionale, cu o lungime de c. 5 km şi o lăţime de la limita plajei spre larg de c. 1 km. Metodologia de lucru a constat în efectuarea de scanări de tip multibeam (realizate de beneficiar şi puse la dispoziţia colectivului INP spre cercetare, analiză şi verificare), scanări de tipul sub bottom profiler, reverificare cu sonar de tip side scan şi verificare puncte cu potenţial arheologic prin scufundare, documentare foto şi video. Cercetarea de ansamblu a zonei submerse relevă o bună claritate a imaginii, anomalii şi obiecte de mici dimensiuni, sub 1 m chiar, putând fi detectate. Câteva porţiuni, restrânse, ale fundului mării nu au putut fi scanate datorită plaselor de pescuit instalate în acele locuri, în consecinţă acolo nu au putut fi făcute observaţii. Întreaga fâşie scanată a fost supusă examenului detaliat al anomaliilor de relief, de culoare, în vedere 2D şi 3D etc. Urmare a verificării scanărilor multibeam puse la dispoziţie de beneficiar au fost realizate capturi de ecran rezultând un mozaic al zonei studiate. S-au observat astfel caracteristicile fundului mării şi au fost identificate anomalii pentru care s-au notat coordonatele spre a fi verificate pe teren. Pe baza diagramelor PES - Parametric Echo Sounder realizate pe traseele viitoarelor diguri şi de-a lungul ţărmului s-au putut face observaţii privitoare la straturile de sedimente aflate sub fundul mării, până la adâncimi de maxim 17 m. După analizarea şi filtrarea tuturor datelor puse la dispoziţie de beneficiar au fost identificate 16 puncte de interes/anomalii ce au fost verificate la faţa locului. Unul dintre puncte a fost verificat ca urmare a indicaţiilor din bibliografia studiată, în această zonă fiind menţionată existenţa unei epave apaţinând unei ambarcaţiuni din lemn. Reverificarea cu sonarul de tip side-scan s-a efectuat în data de 25 septembrie 2020. Nava cu care s-au efectuat verificările este o nava de tip pescador cu coca din oţel „Odiseey” echipată cu sonar RAYMARINE. Prin reverificare cu sonar side-scan o parte a anomaliilor constate iniţial pe scanarea multibeam s-au dovedit a fi erori ale interpretării electronice a programului. Unele puncte s-au verificat prin scufundare acolo unde şi side-scanerul sesiza anomalii; două din cele patru puncte verificate au oferit şi informaţii de ordin visual şi fizic. La una din verificări acolo unde exista o anomalie şi pe scanările anterioare a fost descoperit pe fundul mării un lest de beton în formă de trunchi de piramidă cu inel de metal cu dimensiunile de aproximativ 1,5 x1,5 m şi o înălţime de 1 m iar în aceeaşi zonă a fost identificat un obiect din metal. Pe scanările multibeam a fost reperat de asemenea şi traseul canalului de evacuare a apelor provenite de la staţia de epurare, el fiind acoperit de dale de beton ce se pot observa foarte clar şi la faţa locului pe fundul mării. În punctul cunoscut din datele bibliografice, unde era menţionată existenţa epavei de lemn, adâncimea mică a apei nu a permis apropierea navei Odissey pentru a scana cu exactitate locaţia epavei, fiind necesar un survey de pe o ambarcaţiune pneumatică. Neavând la dispoziţie o astfel de ambarcaţiune la momentul respectiv s-a hotărât ca epava să fie căutată şi identificată prin scufundarea scafandrilor autonomi. Adâncimea mică a apei şi vizibilitatea bună a permis identificarea resturilor epavei, au fost observate elementele care compuneau corpul navei – chilă şi fragmente de bordaj, cuie din metal cu secţiune pătrată, cu lungime cca. 10 -12 cm. Cu toate că epava este acoperită cu material vegetal se poate distinge uşor forma şi dimensiunile acesteia. Lungimea păstrată a chilei este de cca. 20 m. Se constată pe scanarea multibeam faptul că în general zonele cu fundul mării nisipos au fost mult transformate prin acţiunea navelor de tip trawler pentru recoltarea midiilor şi rapanelor, fiind foarte vizibile urmele lăsate de bara inferioară a plaselor de pescuit. De-a lungul traseelor navelor trawler ecosonarul a pus în evidenţă marginile acestora, marcate de ridicături de formă conică ale nisipului sau pietrelor de pe fundul mării. Acestea au fost eliminate din categoria anomaliilor constatate. Au fost selectate acele anomalii care sugerau prezenţa umană. Prin verificări cu sonarul navei „Odissey” s-a constatat că majoritatea anomaliilor identificate erau de natură geologică. Verificarea prin scufundare cu scafandri autonomi a permis identificarea în două puncte a anomaliilor antropice, reprezentate de un lest din beton, un fragment metalic, două dintre lespezile ce acoperă canalul de deversare a apelor provenite din staţia de epurare a oraşului Eforie, situată la extremitatea sudică a zonei cercetate, precum şi epava unei nave din lemn. Aceasta din urmă reprezintă singura descoperire arheologică notabilă realizată prin diagnosticul archeologic subacvatic.